Pinky Design Pointer

Thursday 27 August 2015

The Journey Of My Life

Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dihormati,pada mulanya aku ingin memohon maaf tentang dah lama aku tak update blog ini. Sudah 2 tahun aku mendiamkan diri kerana jarang membaca blog2 korang. Firstly aku just nak cakap last aku update kt blog ni adalah tentang mimpi ngeri setiap pelajar tingkatan 5 iaitu SPM,tu last aku update iaitu pada tahun 2013..now its been 2 years since the nightmares gone,i'm 19 years old now...Result SPM aku taklah segempak manapun tapi sudah ditakdirkan.So nak dipendekkan cerita,after i got my SPM result aku terus mendaftarkan diri dalam UPU,isi borang itu ini dan macam2 laaa..After sebulan,keputusan UPU pun keluar and i don't get the course that i wanted to further my studies..Aku apply nk ambik LAW tapi bukan rezeki..So aku apply kolej swasta pulak,aku apply MMU(Multi Media University) mintak course LAW jugak but tak dapat,aku dapat business..Its not what i want..So aku agak frust menonggeng la masa tu..Bayangkan for 5 years you work so hard in your studies then you can't pursue your dreams because of your SPM result..Result aku memang tak gempak sangat maybe sebab tu la aku tak layak untuk ambil bidang LAW ni..Well its my fault so i must get through this............


Mak dan ayah la yang bagi nasihat kat aku,don't give up its not the end of the world. So after they brainwash me,aku decide nak ambil bidang kulinari. For me its sound interesting sebab my bro ambil bidang culinary art juga and he say its fun and easy to learn. So why don't i give it a try..I apply Diploma In Culinary Arts kat Food Institute of Malaysia(FIM) Kelana Jaya Selangor.Takut juga la kalau permohonan aku ditolak..After 4 weeks i got a letter from that college that i apply..Guess what ? I got it ! Terkinja-kinja aku dapat surat tu..Aku daftar pada bulan Mei 2014. I met some people..Dugaan belajar kat situ memang besar..Aku kena uruskan diri aku sendiri without my mom by my side..Mula2 aku tak memang biasa life kat sini.Tapi aku berjaya lalui semester 1 aku dengan izin Allah..Alhamdullilah..I met some new friends and become more social with people.
                                          My classmates during semester 1 with Chef Thamzies
                                                          Semester 2 in Garde Manger
                                          Semester 3 in Commercial Class(Kitchen)with Chef Faisal
                                                       Commercial Class(Service)with Miss Ain
Setiap sem aku harungi harungi dengan pelbagai cabaran..Culinary art ni bukan lah sesuatu yang susah if you enjoy what you do and have fun with your friends it will be an unforgettable moments.Seronok belajar bidang ni sebenarnya tapi kena kuatkan fizikal dan mental. Aku sekarang sedang seat for final exam..Minggu ni merupakan minggu akhir semester 3 aku. Semester 4 akan mencabar aku kerana aku akan pergi ke Hotel bertaraf 5 bintang untuk praktikal aku.Wish me luck guys !

Lastly,i just want to give a bit closure i guess..Okay,don't let anyone stop you from pursuing your dreams and know its hard but just give it a try. Hidup ni makin lama makin susah tapi senang untuk kita harungi if kita benar2 ada matlamat untuk berjaya dalam hidup dan jika niat kita betul dan ikhlas insyallah Allah akan permudahkan segalanya..Believe me . Aku dah lalui sebahagian darinya tapi untuk lengkapkan perjalanan hidup ni,aku harus lah sentiasa kuatkan semangat and the most important is don't ever give up..There's still hope..Bila jatuh bangun balik ! Say "YES ! I CAN DO THIS ! " Aku pun tak sangka hidup aku berubah selepas 2 tahun aku meninggalkan zaman persekolahan aku. So pursue your dream to make your mom and dad proud of you and of course for yourself too. Bukan susah nak susah,bukan senang nak senang..Be yourself and be good to others...

Bye,Assalamualaikum    
 #ChefWannaBe